Model van frustratieprofilering |
Frustratiemodel |
Eenzelfde benadering volgen we bij het segmenteren van mensen. Bekend is de segmentatie op basis van motivaties: wat motiveert mensen om iets te doen of niet te doen?
We hebben geleerd, dat je beter kunt kijken naar de andere kant van de medaille: wat frustreert mensen, als ze zaken doen met aanbieders in verzekeringen, of auto’s, of smartphones of voedingsproducten, of noem maar op. Wat frustreert mensen zodanig dat het hun keuze van een aanbieder bepaalt? Van internetdiensten, van energie, van verzekeringen, van supermarkten of restaurants. En noem maar op. In het programma Morrend Landvolk® zit een uniek model van zgn. frustratieprofilering. Het wordt toegepast in marketing, in direct marketing, in communicatie, en bijvoorbeeld -heel actueel- bij klachtenmanagement. Het oorspronkelijke model omvat een 6-tal frustratieprofielen met hun kenmerken. Voor operationeel gebruik wordt het model teruggebracht tot 4 profielen, waarbij kenmerken, aanpak en strategie worden aangevuld in nauw overleg met operationele mensen bij de opdrachtgever. Als de klant een zakelijke klant of een andere zakelijke partij is, wordt naast het model van frustratieprofilering een model van functionele profilering gebruikt of ontwikkeld. Een voorbeeld is een model voor verschillende typen van inkopers. Er wordt dan in twee niveaus gewerkt: functie en mens. |